Benzínová horečka: Jak se měnila cena benzínu v Československu (1970-1990)?

Vývoj Ceny Benzínu Od Roku 1970 -1990

Cena benzínu v roce 1970

V roce 1970 se cena benzínu v Československu pohybovala okolo 1,50 Kčs za litr. Tato zdánlivě nízká cena byla dána tehdejší socialistickou ekonomikou, kde ceny pohonných hmot nereflektovaly skutečné náklady na jejich výrobu a distribuci. Stát do značné míry dotoval ceny pohonných hmot, aby je udržel na nízké úrovni pro obyvatelstvo.

Během 70. let však došlo k několika ropným šokům, které vedly k prudkému nárůstu cen ropy na světových trzích. I když Československo bylo částečně chráněno díky dohodám se Sovětským svazem o dodávkách ropy za zvýhodněné ceny, musela vláda reagovat a postupně zvyšovat ceny benzínu.

V 80. letech se cena benzínu pohybovala okolo 4 Kčs za litr. Po roce 1989, v souvislosti s přechodem k tržní ekonomice, došlo k liberalizaci cen pohonných hmot a jejich postupnému srovnávání se světovými cenami.

Ropná krize a dopad na ceny

Vývoj ceny benzínu v Československu mezi lety 1970 a 1990 byl silně ovlivněn globálními událostmi, zejména ropnými krizemi. Na začátku 70. let se cena benzínu pohybovala okolo 1 Kčs za litr. První ropná krize v roce 1973, způsobená omezením těžby ropy ze strany arabských států, vedla k prudkému nárůstu cen. Cena benzínu v Československu se během krátké doby téměř zdvojnásobila. Ačkoliv socialistické hospodářství dokázalo částečně tlumit dopady krize, růst cen pohonných hmot se projevil v cenách dalších komodit. Druhá ropná krize v roce 1979, vyvolaná íránskou revolucí, situaci dále zhoršila. Cena benzínu se v 80. letech pohybovala okolo 3 Kčs za litr, což představovalo značnou zátěž pro tehdejší rozpočty domácností. Po roce 1989 a pádu komunistického režimu se ceny pohonných hmot postupně liberalizovaly a přizpůsobovaly světovým trendům. Přechod na tržní ekonomiku s sebou přinesl i nárůst cen benzínu, který se na počátku 90. let pohyboval okolo 20 Kč za litr.

Vliv inflace na cenu benzínu

V 70. a 80. letech minulého století se Československo, podobně jako zbytek světa, potýkalo s vysokou inflací. Tato inflace se významně projevila i na ceně benzínu. Zatímco na začátku 70. let se litr benzínu Special pohyboval okolo 2 Kčs, na konci 80. let už stál přes 10 Kčs. Růst ceny benzínu tak mnohonásobně překonal oficiální míru inflace. Důvodů pro tento strmý růst bylo hned několik. Kromě celosvětové inflace a zdražování ropy sehrála roli i neefektivita centrálně plánované ekonomiky a nedostatečné investice do modernizace rafinerií. Po roce 1989, v souvislosti s liberalizací cen a ekonomickou transformací, cena benzínu dále rostla. Teprve v průběhu 90. let se růst zpomalil a cena benzínu se stabilizovala.

vývoj ceny benzínu od roku 1970 -1990
Vývoj ceny benzínu (Kčs/litr)
Rok Průměrná cena
1970 N/A*
1980 N/A*
1990 cca 15 Kčs

Regulace cen pohonných hmot

V období mezi lety 1970 a 1990 prošla cena benzínu v Československu, tehdy součásti komunistického bloku, významnými změnami. Na počátku 70. let byla cena benzínu nízká a stabilní, což bylo dáno centrálně plánovanou ekonomikou a dotacemi ze strany státu. Tyto dotace však vedly k neefektivní spotřebě a plýtvání. V průběhu 70. let došlo k několika ropným šokům, které vedly k prudkému nárůstu cen ropy na světových trzích. Komunistické vedení se zpočátku snažilo dopady těchto šoků na československé spotřebitele tlumit, ale rostoucí tlak na státní rozpočet vedl k postupnému zvyšování cen benzínu i v Československu. V 80. letech se cena benzínu dále zvyšovala, ačkoliv pomalejším tempem než v 70. letech. Po pádu komunistického režimu v roce 1989 došlo k liberalizaci cen, což vedlo k prudkému skokovému růstu ceny benzínu na úroveň srovnatelnou se západní Evropou.

Vývoj ceny v 80. letech

V 80. letech cena benzínu v Československu nezaznamenala tak dramatické výkyvy jako v předchozím desetiletí. Přesto se na ceně u čerpacích stanic podepsala tehdejší ekonomická situace. V první polovině 80. let se cena benzinu pohybovala relativně stabilně, kolem 5 Kčs za litr. Nicméně, s postupující ekonomickou stagnací socialistického bloku a rostoucí inflací začala cena benzinu pozvolna růst. V roce 1985 došlo k zavedení systému „bonů“ na benzin, který měl regulovat spotřebu. Každý občan měl nárok na omezené množství benzinu za dotovanou cenu. Přestože se systém bonů setkal s kritikou, zůstal v platnosti až do roku 1989. Ke konci 80. let se cena benzinu pohybovala okolo 7 Kčs za litr.

Pád komunismu a liberalizace trhu

Pád komunistického režimu v roce 1989 a následná liberalizace trhu s sebou přinesly i zásadní změny v cenách pohonných hmot, včetně benzínu. Během socialismu byla cena benzínu uměle udržována na nízké úrovni prostřednictvím státních dotací. To vedlo k nízké efektivitě a plýtvání. Po roce 1989 se ceny začaly postupně uvolňovat a přibližovat se úrovním běžným v západní Evropě. Tento proces byl doprovázen prudkým nárůstem cen, který byl pro mnohé Čechy šokem. Zatímco v roce 1989 se litr benzínu Special prodával za 7 Kčs, v roce 1991 to bylo již 19 Kčs. Liberalizace trhu však vedla také k rozvoji konkurence a zlepšení dostupnosti a kvality pohonných hmot. Na trh vstoupily zahraniční společnosti, které do té doby neměly v Československu přístup. Zvýšení cen benzínu po roce 1989 bylo nevyhnutelným důsledkem ekonomické transformace a liberalizace trhu. Přechod od centrálně plánované ekonomiky k tržnímu hospodářství s sebou nesl řadu výzev, včetně inflace a růstu cen.

vývoj ceny benzínu od roku 1970 -1990

Vývoj ceny benzínu mezi lety 1970 a 1990 nebyl zdaleka přímočarý. Ropné šoky, geopolitické změny a ekonomické krize – to vše se promítlo do divokých výkyvů u čerpacích stanic, které se staly pro obyčejné lidi hmatatelným symbolem složité doby.

Zdeněk Kovář

Cena benzínu po roce 1989

Po roce 1989 a pádu komunistického režimu v Československu prošla cena benzínu dramatickou proměnou. Zatímco v roce 1989 se litr benzínu Special pohyboval okolo 12 Kčs, po liberalizaci trhu a zavedení volné tvorby cen se jeho cena prudce zvýšila. Vliv na to mělo i zrušení dotací, které do té doby udržovaly cenu pohonných hmot uměle nízkou.

Během 90. let se cena benzínu postupně ustálila a kopírovala spíše vývoj cen ropy na světových trzích a kurzu koruny. Historický vývoj ceny benzínu mezi lety 1970 a 1990 ukazuje, že zatímco v 70. letech se cena pohybovala okolo 5 Kčs za litr, do konce 80. let vzrostla na zmiňovaných 12 Kčs. Po roce 1989 se tak cena benzínu stala jedním ze symbolů nově nastolené tržní ekonomiky a pro mnoho lidí i zdrojem obav z rostoucích životních nákladů.

Publikováno: 24. 11. 2024

Kategorie: Finance